Η διαρκώς αυξανόμενη χρήση των νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας σε όλο σχεδόν το φάσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας, αλλάζει τα δεδομένα και στην εκπαίδευση, που καλείται να αναμορφώσει το «σχολικό γραμματισμό» για να αντιμετωπίσει την πρόκληση της εποχής.
Οι μαθητές μας για να θεωρούνται πλέον «εγγράμματοι», πρέπει να αποκτήσουν εκτός από τις «παραδοσιακές» δεξιότητες γραφής και ανάγνωσης και άλλες, όπως την ικανότητα να εξερευνούν, να αναζητούν, να ανακαλύπτουν, να συλλέγουν και να παράγουν πληροφορία. Να μπορούν να διαχειρίζονται την πληροφορία, να την επεξεργάζονται με κριτική σκέψη και μεθοδικότητα, να την παρουσιάζουν σε κατάλληλη μορφή και να τη διανέμουν. Να μάθουν να συνεργάζονται αναπτύσσοντας ομαδικό πνεύμα και κοινωνική συμπεριφορά, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τις κλίσεις και το ταλέντο τους. Πρέπει να μάθουν να μαθαίνουν, προσαρμοζόμενοι σε μία κοινωνία όπου βασικό της χαρακτηριστικό και απαίτηση είναι η δια βίου κατάρτιση και εκπαίδευση.
Η χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας στο σχολείο μπορεί να λειτουργήσει εμπλουτίζοντας τη διδασκαλία ως:
– Γνωστικό – διερευνητικό εργαλείο, που προσφέρει στους μαθητές πολλές δυνατότητες διερεύνησης πραγματικών ή εικονικών καταστάσεων, διευκολύνοντας τη διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση.
– Εποπτικό μέσο διδασκαλίας σε βασικά γνωστικά αντικείμενα: γλώσσα – γραπτή έκφραση, μαθηματικά, δημιουργία και ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων στις καλλιτεχνικές και συλλογικές δραστηριότητες.
– Εργαλείο επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών με χρήση βάσεων δεδομένων για αναζήτηση στοιχείων για επικοινωνία με άλλους μαθητές και αναζήτηση πληροφοριών.
Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα ERASMUS+ , στο οποίο συμμετέχει ως εταίρος το 3ο Δημ. Σχολείο Αγίου Νικολάου, θα αναδείξει καλές πρακτικές σ΄αυτό τον τομέα της εκπαίδευσης, θα συστήσει νέα εργαλεία και υλικό και ασφαλώς θα τα αξιοποιήσει μεταφέροντας νέες, χρήσιμες δεξιότητες στους μαθητές. Ταυτόχρονα βάζει στο επίκεντρο τον προβληματισμό δεκάδων γονιών και εκπαιδευτικών, που απορρέει από τη σύγχρονη πραγματικότητα: μπορεί ο μαθητής της ψηφιακής εποχής να είναι «δικτυωμένος» και ταυτόχρονα δημιουργικός, υπεύθυνος, ενεργός;
Αυτό είναι και το δεύτερο μεγάλο στοίχημα για το σύγχρονο σχολείο!
Να καταφέρει να προωθήσει την αειφορία μέσω της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και να την υιοθετήσει στη σχολική ζωή, ώστε όλοι όσοι συμμετέχουν να μαθαίνουν, να δημιουργούν, να ενεργούν υπεύθυνα, να επιλέγουν με γνώμονα την προάσπιση του περιβάλλοντος και του δικαιώματος όλων μας να ζούμε σε συνθήκες οικονομικής, πολιτιστικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής αειφορίας (στόχοι περιβαλλοντικής εκπ/σης).
Η διακρατική εκπαιδευτική συνεργασία Ρουμανίας, Τσεχίας, Πορτογαλίας, Τουρκίας και Ελλάδας θα εμπλέξει με ευφάνταστο τρόπο μαθητές, γονείς και κοινωνικούς φορείς σε ένα παιχνίδι περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και δημιουργικής επαναχρησιμοποίησης υλικών, συστήνοντάς το ως πρόταση lifestyle στο πλαίσιο μιας σύγχρονης και βιώσιμης κοινωνίας.
Μέσα από αυτή τη δημιουργική διαδικασία σκοπεύει να αποδείξει πώς η χρήση ΤΠΕ μπορεί, όχι απλώς να υποστηρίξει, αλλά να αναβαθμίσει ποιοτικά τα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, να βοηθήσει στη συνειδητοποίηση της περιβαλλοντικής και οικονομικής αξίας της ανακύκλωσης και να εμπλέξει την κοινωνία ενεργά στη «δημιουργική ανακύκλωση» ή αλλιώς «upcycling».
Το πρόγραμμα έχει διετή διάρκεια (1 Νοεμβρίου 2016 – 30 Οκτωβρίου 2018) κατά την οποία:
– οι εκπαιδευτικοί θα (συν)εργαστούν σε ζευγάρια χωρών για να συλλέξουν υλικό, ώστε να δημιουργηθεί α) μια διαδικτυακή πολυγλωσσική τράπεζα πληροφοριών, που θα περιλαμβάνει παιδαγωγικά άρθρα και εφαρμογές για τη χρήση των Τ.Π.Ε., διαδικτυακά εκπαιδευτικά εργαλεία και οδηγίες και υλικό πάνω στο θέμα της δημιουργικής ανακύκλωσης, ανοιχτή σε κάθε ενδιαφερόμενο, β) ένα βιβλίο έντυπης μορφής, που θα περιέχει όλα τα παραπάνω.
– Θα επιδιωχθεί επικοινωνία και στενή συνεργασία με τους γονείς, αναδεικνύοντας έτσι την καταλυτική επίδραση που έχει στην εκπ/ση του παιδιού η γονεϊκή συμμετοχή στη σχολική ζωή.
– Θα οργανωθούν συνεκπαιδευτικές δράσεις γύρω από το θέμα (βιωματικά εργαστήρια, εκπ/κά σεμινάρια, παρουσιάσεις κλπ) για μαθητές, γονείς και ανοιχτές στο κοινό.
– Αντιπροσωπείες εκπ/κών, μαθητών και γονέων θα ταξιδέψουν προκειμένου να συμμετέχουν σε αντίστοιχες δράσεις άλλων χωρών.
Έρευνα του EuroPSCG Worldwide(2012) έδειξε ότι το 52% των νεαρών καταναλωτών πιστεύει πως έχει ξοδέψει χρήματα σε πράγματα που στην πραγματικότητα δε χρειαζόταν.
Στόχος επομένως των παραπάνω δράσεων είναι:
– να ενθαρρυνθεί η δημιουργικότητα των νέων παιδιών, ώστε να αναπτύξουν την ικανότητα να υλοποιούν τις ιδέες τους και ως υπεύθυνοι παγκόσμιοι πολίτες να περιορίζουν τον άχρηστο καταναλωτισμό,
– να αναδειχθούν σύγχρονες εύκολες πρακτικές εναλλακτικών χρήσεων υλικών και αντικειμένων,
– να εκφραστούν καλλιτεχνικά οι συμμετέχοντες δημιουργώντας νέα χρηστικά αντικείμενα και έργα με ανώτερη αισθητική αξία.
Τα «έργα» χρηστικά και καλλιτεχνικά που θα παραχθούν, θα εκτεθούν, θα προβληθούν, θα πωληθούν και τα έσοδα Θα «ανακυκλωθούν» σε φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Συνεχή ενημέρωση για την εξέλιξη και τα παραγόμενα θα υπάρχει στο κεντρικό blog του προγράμματος:
http://carsinthedigitalage.blogspot.gr
και στην ελληνική έκδοσή του:
http://3dimcarsdigital.blogspot.gr
Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ 3ΟΥ ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
«ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΙ, ΕΝΕΡΓΟΙ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ»